indicateurs clés de performance

Wenst u het succes van uw website te verbeteren ? Dan is het registreren en analyseren van uw webgegevens essentieel om betere resultaten te boeken. Google Analytics wordt wereldwijd beschouwd als een betrouwbaar platform voor webanalyses. Deze service biedt heel wat parameters waarmee u de prestaties van uw website kunt controleren, registreren en verbeteren. Ontdek hieronder de belangrijkste key performance indicators die u op regelmatige basis moet opvolgen.

AANTAL BEZOEKERS

Het opvolgen van het aantal website bezoekers is belangrijk omdat het toelaat om de prestatie van uw digitale marketingstrategie te meten. Hou er wel rekening mee dat druk internetverkeer niet automatisch betekent dat uw strategie doeltreffend is. Het is altijd mogelijk dat uw bezoekers niet tot uw doelgroep behoren. Om deze indicator correct te analyseren, moet u ook rekening houden met andere factoren die hieronder besproken worden.

GEMIDDELDE BEZOEKDUUR

Eén van de belangrijkste key performance indicators is de gemiddelde tijd die een bezoeker doorbrengt op uw website. Lange sessies betekenen dat uw website een hoge berokkenheidsgraad heeft. Dit zorgt ook voor hoge doorverwijzingscijfers, want Google maakt gebruik van de gemiddelde sessieduur om uw website te rangschikken in de zoekresultaten.

BOUNCEPERCENTAGE

Bouncepercentage is de verhouding tussen het aantal gebruikers dat uw website verlaat nadat zij slechts 1 pagina van de site hebben bekeken, en het totaal aantal bezoekers. Deze indicator geeft dus aan hoeveel bezoekers 1 pagina hebben bekeken en de website verlaten zonder een andere pagina te openen. De meest voorkomende redenen voor dit gedrag zijn een pagina die traag laadt, een teleurstellende navigatie-ervaring of een slechte eerste indruk.

CONVERSIEPERCENTAGE

Het Conversionpercentage toont het aantal gebruikers dat een actie uitvoert tijdens of dadelijk na het bezoeken van uw website. Een actie kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, het registreren op een nieuwsbrief, het delen van webcontent, enz. Deze indicator vertelt u meer over hoe succesvol uw conversiedoelstellingen zijn. Een hoge verhouding betekent dat uw strategie werkt.

MEEST BEZOCHTE PAGINA’S

Deze KPI toont welke pagina’s en secties het meest bezocht worden. Deze informatie kan gebruikt worden om de kracht van uw teksten, video’s, beelden te evalueren. Het kan u ook helpen om de interesses van uw bezoekers beter te begrijpen. Hierdoor kunt u de kwaliteit van uw webcontent verbeteren maar ook doelgerichte inhoud aanbieden.

GEOGRAFISCHE GEGEVENS

Het is ook belangrijk om de geografische locatie van uw bezoekers te kennen. Google Analytics laat u toe om het land of zelfs de stad te zien waar uw gebruikers zich bevinden. Waarom is deze soort informatie nuttig ? Omdat dit u kan helpen bij het opstellen van een lokale marketing strategie. Als u wenst dat uw webcontent een echte indruk maakt, moet u deze personaliseren in functie van het land en regio van uw doelgroep.

GEBRUIKTE TOESTELLEN

Tegenwoordig bezoeken de meeste internetgebruikers een website via smartphone, tablet of GSM. Google Analytics kan het type toestel dat uw website bezoekt, identificeren. De service plaatst het verkeer in drie segmenten : desktops/laptops, mobiele toestellen en tablets. Deze tool (ontwikkeld door Google) kan ook zeggen welk merk en model gebruikt werd, en zelfs het type besturingssysteem en webbrowser.

Het is belangrijk deze informatie te analyseren. Het kan u helpen om te achterhalen of u potentiële klanten verliest omdat uw website niet geoptimaliseerd is voor hun toestel. Dit laat u toe om wijzingen aan te brengen naar de toekomst toe. De ideale oplossing is het maken van een zogenaamde “responsive website” : een website die zich aanpast aan de specifieke behoeften van de verschillende toestellen. Zo kunt u aan alle bezoekers een perfecte gebruikservaring bieden.

Samengevat bieden deze key performance indicators u waardevolle informatie over uw website en uw bezoekers. Gebruik deze KPI’s om uw website te optimaliseren en om doelgerichte webcontent aan te bieden.

Contacteer ons

We can help you !