Vier manieren om te ontstressen

Verward, teruggetrokken, beschuldigend … Uw collega’s reageren verschillend als zij onder druk staan. Ontdek hoe u hen kunt geruststellen.

93% van alle communicatie wordt ontcijferd door het lichaam, de gebaren, het oogcontact, het gebruik van kernwoorden. De (vooral non-verbale) communicatie speelt dus een belangrijke rol in het verminderen van stress binnen uw team. Stressbeheersing begint bij het synchroniseren met de andere partij, zodat u allebei op dezelfde golflengte zit. Zorg er wel voor dat u het juiste kanaal vindt, want anders zal de ontvanger niets begrijpen en nog meer stress ondervinden.

1. De “Trooster”, tegenover angstige of emotionele collega’s

Signalen van de n-1 onder stress : Hij minimaliseert alles.
“Ik heb een probleempje”, “sorry voor het storen, mag ik even iets vragen?”. Hij zit in de hoek van de verliezer. Zijn glimlach toont berouw, zijn houding is introvert, hij kijkt naar beneden, de wenkbrauwen kijken u vragend aan, zoals een onzeker kind. Of anders staat hij stijf van de stress, overweldigd door zijn gevoelens.  

Uw antwoord : een geruststellende toon.
De toon van uw stem en uw gebaren zijn kalm, stevig en beschermend. Richt u op de vijf zintuigen. Als u een hand geeft, neemt u zijn voorarm vast met de andere hand.  Zet u naast hem (niet tegenover hem). Vertolk een gevoel met warmte : “Ik ben blij dat je hier bent”. “Jij bent belangrijk voor dit project, ik zal je helpen “. Draai uw hoofd een beetje terzijde, en knik met een lichte glimlach.  

2. De “Contactschakelaar”, tegenover iemand die het niet meer ziet zitten

Signalen van de n-1 onder stress.
Hij begrijpt het allemaal niet meer, en heeft het moeilijk. Teleurgesteld, chagrijnig, de handen in het haar, wrijvend over gezicht en kin. “Ik begrijp het niet !”. “Dat is onmogelijk !”. Het lijkt wel alsof hij zijn intellectuele vaardigheden verloren heeft en zijn neuronen probeert te rebooten. Hij lijkt afwezig en mompelt ontevreden. 

Uw antwoord : een dynamische uitstraling.
Gebruik uw energie, enthousiasme en speelsheid om hem nieuw leven in te blazen. Gebruik gebaren om dingen uit te leggen. Aarzel niet om superlatieven aan te wenden. “Dat is geniaal”, “Ik vind het fantastisch wat jij doet”, “Super!”. Praat luid en duidelijk, met glinsterende ogen en vlotte armbewegingen. Raak zijn schouder vriendelijk aan. Zet u neer op de tafel. Met één knip van de vinger, vindt u de magische oplossing : “Met DIE klant, moet je DAT doen !” 

 

3. De “Computer”, tegenover een praatzieke moeial

Signalen van de n-1 onder stress.
Dit profiel denkt dat hij georganiseerd is en bestookt u met informatie, details en constante vragen : wie, wat, hoe, waarom, enz. Hij is “militant” en steeds op kruistocht met duidelijke overtuigingen. Hij loopt rond met gefronste wenkbrauwen, de lippen op elkaar, bijna met een beschuldigend vingertje in de hoogte. 

Uw antwoord : een emotieloze en onverschrokken houding.
Toon u professioneel, onkreukbaar, logisch. Gebruik een neutrale stem en zet een strak, bijna bevroren gezicht op. Neem plaats recht tegenover uw collega, leg uw handen op de tafel of neem notities om de informatie en meningen chronologisch te rangschikken. Kijk hem goed aan, stel vragen en herformuleer de informatie regelmatig. Met uw vingers tikt u op uw handpalm terwijl u de argumenten optelt : 1, dit, 2, dat, 3 … 

 

4. De “Directeur”, tegenover een onzekere collega of een manipulator

Signalen van de n-1 onder stress.
Profiel n°1 – Een “introvert” profiel, voert gesprekken met veel “euh’s” en lange stiltes, heeft ingetrokken schouders en een blik op zichzelf gericht. Hij denkt na maar doet niets. Een slappe, losse houding, zijn zinnen gaan in alle richtingen. Als hij een crisis niet aankan, gaat hij weg. 

Profiel n°2 – Het “beschuldigende” profiel, daarentegen, manipuleert en verschuilt zich om een schuldige te zoeken. Hij beweegt schokkend en grijnst met uitgestoken wijsvinger.  

Uw antwoord : Praat met uitstraling.
Toon uw kracht door te glimlachen en uw bewegingen te controleren. 

Met het eerste profiel gebruikt u dwang maar op een welwillende manier. U moet de andere aansporen om actie te ondernemen. “Vertel mij…, toon mij…, werk jouw idee verder uit…, doe mij een voorstel”. Hij heeft aan één enkele duw genoeg, “ga ervoor !”. Deze boodschap wordt versterkt door het gebruik van een neutrale stem. 

Het tweede profiel pakt u anders aan. Kijk uitdrukkingsloos en open in de ogen van de andere. Zo kunt u hem ontmaskeren en tonen dat u het meent. Blijf spontaan zodat u zijn onbuigzaamheid kunt aanpakken. 

Bron : lentreprise.lexpress.fr