“IP telephony is de technologie van de toekomst”

 

Inleiding

altranNiet alleen nieuwe bedrijven kiezen hoe langer hoe meer voor IP-telefonie, ook organisaties met een al bestaande telefonie-infrastructuur opteren uiteindelijk voor deze technologie. De vele voordelen die deze toepassing biedt ten opzichte van een klassieke telefoonverbinding geven daarbij de doorslag. “Voice over IP is zonder twijfel de technologie van de toekomst,” aldus Gauthier Robe, Head of Information Systems Benelux & Scandinavia.

Als wereldleider in innovatie en hoogtechnologische consulting, ondersteunt Altran bedrijven bij de oprichting en ontwikkeling van hun nieuwe producten en diensten. Al dertig jaar voorziet de Groep dienstverlening aan de belangrijkste spelers op het gebied van Ruimtevaart, Automotive, Spoorwegen, Energie, Financiën, Gezondheidszorg, Pharma,Telecommunicatie…

Aanwezig in elke fase van de ontwikkeling van een project, van strategische planning tot en met productie, dekt de expertise van Altran vier belangrijke gebieden: Product Lifecycle Management, Mechanical Engineering, Systems Engineering & Embedded Systems en IT-systemen.

Met een wereldwijd netwerk van 17.000 medewerkers (waaronder 15.000 consultants) en 500 grote klanten in meer dan 20 landen, heeft de Groep een omzet van € 1.420m in 2011.

Altran is al sinds 1992 actief in België en Luxemburg. Het stelt zo’n 700 mensen te werk die een portefeuille met meer dan 280 klanten beheren. De Belgische en Luxemburgse afdeling van de groep profileert zich als de meest globale innovatiepartner in de regio. De inkomsten van Altran NV voor 2011 bereikten €70m.

 

Van analoog naar IP-telefonie

altran-buildingAltran Belgium en Megabyte sloegen de handen in elkaar in september 2005. Op dat moment ging Altran op zoek naar een nieuwe partner voor haar IT-infrastructuur.
Tijd dus om over te schakelen op een innovatiever model. De keuze viel op een netwerk waarin stem en data samenvloeien, waardoor de onderhoudskosten daalden en de snelheid van interventies drastisch verbeterde. De integrator voor dit uitgebreide project werd Megabyte. Megabyte fungeerde in deze opdracht dan ook als ‘single point of contact’ voor de IT-infrastructuur van Altran.
“Nadat de finale goedkeuring werd gegeven voor dit project, vatte Megabyte de koe onmiddellijk bij de hoorns. Zij installeerden een nieuw geconvergeerd netwerk voor zowel telefonie als data en op minder dan 5 maanden was het hele project afgewerkt, van antennes tot IP-telefoons. Het luik IP-telefonie duurde zelfs slechts 1 maand en de oorspronkelijke timing werd helemaal gerespecteerd,” aldus Gauthier Robe.

Megabyte zorgt voor concrete resultaten

Altran neemt een duidelijke positieve evolutie waar sinds het implementeren van VoIP. Zowel op het vlak van telefoon- en IT-management, de stabiliteit van de infrastructuur als op het vlak van de tevredenheid van de mensen die het systeem dagelijks gebruiken.
“Dankzij het eigen beheer van het VoIP- en informaticanetwerk kunnen we eventuele problemen veel sneller opsporen en adequaat reageren indien onze medewerkers last ondervinden met de informatica, waardoor de ongemakken ook veel sneller van de baan zijn. De transparantie van dit systeem impliceert bovendien dat we altijd weten wat de status van onze informatica is, waardoor we enerzijds preventief te werk kunnen gaan en anderzijds razendsnel kunnen tussenkomen.
De stabiliteit van ons systeem is sinds de introductie van VoIP enorm verbeterd en ook onze medewerkers zijn in de wolken met de vernieuwde infrastructuur en staan te popelen om nog meer mogelijkheden te ontdekken en te gebruiken,” vertelt Gauthier Robe.
Daarnaast zijn er ook nog tal van praktische voordelen die van de migratie naar Voice over IP een absolute voltreffer maken. De telefoonserver van Cisco die Megabyte in de serverzaal van Altran installeerde neemt slechts de helft van de ruimte in beslag ten opzichte van de analoge telefooncentrale, hetgeen het onderhoud en vooral de afkoeling ten goede komt.
Een ander praktisch surplus is het onderhoud. Altran heeft dit in eigen beheer en kan vanop afstand tussenkomen indien nodig, maar in geval van problemen kan men ook steevast beroep doen op Megabyte. Ook zij kunnen vanop afstand de situatie inschatten en oplossen indien nodig.
“De samenwerking met Megabyte gaat veel verder dan enkel de installatie van het gevraagde product. Megabyte denkt mee met ons en staat ons ook nu nog steeds met raad en daad bij om onze systemen zo optimaal mogelijk te benutten én om alles operationeel te houden. Voor ons een echt partnership met een ware expert ter zake,” benadrukt Robe

 

Nog meer VoIP in de toekomst

overview-Altran“Bij Altran zijn we ervan overtuigd dat VoIP dé technologie van de toekomst is. Vandaag is het al een enorme troef om via internetprotocol te bellen en de mogelijkheden die het samenbrengen van voice en data met zich meebrengt zijn legio. We buiten het systeem nog lang niet voldoende uit,” kijkt Gauthier Robe veelbelovend naar de toekomst.
Een eerste stap die Altran wil zetten en waarbij VoIP zeker en vast een voordeel zal zijn, is het evolueren naar werken in open space. Momenteel doet men dit nog niet veel, maar het zou een absolute stap voorwaarts zijn en de flexibiliteit van de kantoren vergroten.
“VoIP is hierbij een duwtje in de rug, omdat iedereen kan in- en uitloggen op zijn telefoon en dus steeds met zijn eigen nummer kan werken. Niet alleen handig voor de gebruikers, maar ook een service naar de klanten toe, die steeds weten wie ze contacteren,” verduidelijkt Gauthier Robe.
Een volgende concreet aandachtspunt bij Altran is het uitbouwen van een globaal netwerk op basis van Voice over IP. Filialen uit verschillende landen komen vandaag bij Altran Belgium kijken hoe zij te werk gaan met IP-telefonie.
“We plannen om VoIP in al onze filialen toe te passen. Momenteel halen we vooral voordeel uit VoIP omwille van de technologische en praktische voordelen. Maar zodra VoIP ook wereldwijd geïmplementeerd wordt bij Altran, kunnen we ook meer genieten van het meest gecommercialiseerde voordeel van IP-telefonie, namelijk de kostenreducties van internationale gesprekken,” besluit Gauthier Robe.
Voor groeiende bedrijven zoals Altran heeft Voice over IP nog een pluspunt. Dankzij VoIP hoeft men zich niet langer zorgen te maken over nieuwe telefoonlijnen of de nieuwe infrastructuur en de daarmee gepaard gaande kosten die tot voor kort inherent waren aan het openen van een nieuw kantoor.
“Internettelefonie vergemakkelijkt ons leven en vergroot onze efficiëntie op alle niveaus. Voor de IT-afdeling zijn er niet langer continu nieuwe applicaties die ze moeten aanleren en invoeren. De gebruikers kunnen snel en eenvoudig aan de slag en de boekhouding kent het voordeel dat zij geen rekening moeten houden met nieuwe leveranciers”
Het mag duidelijk zijn dat VoIP veel verder gaat dan een eenvoudige, maar belangrijke, kostenreductie. Dankzij de integratie met de rest van het IT-netwerk is het vooral een technologische vernieuwing die de hele infrastructuur van een onderneming optimaliseert en daardoor haar rentabiliteit verhoogt.